ISSN: 2583-6137
VOL 3
Issue 2
PUBLISHED: 30.11.2024
From the Editor
Professor (Dr.) Ashimananda Gangopadhyay
University of Kalyani, Nadia, West Bengal
We are pleased to inform our esteemed readers that Journal of Cultural Research Studies, Vol-III Issue-2(2024) is published after the hectic process of blind peer-review and plagiarism checking by iThenticate.
Dr. Ara Sathi’s article stressed on the struggles made by female poets of Bangladesh from literary-historical perspectives which could be significant due to the recent radicalisation movement in Bangldesh. Hansda stressed on the contributions by Birsa and Munda tribes of Eastern India in protecting forest and wild lives from historical perspectives. Bhupesh Ray’s article surveys the cultural threat to Rajbanshi community of North Bengal from cultural and political perspectives.
… The title “Reevaluating Feminism in addition to Gender Delegation in the Context of Chimamanda Ngozi Adichie’s Essay ‘We Should All Be Feminist’” itself indicates the subjects explored here. Sudipta Banerjee’s article explores the phenomenon called Kirtan which popularized by Sri Chaitanya Dev in mideaval Bengal as a social , cultural , and religious tools. This Kirtan still exists in Bengal as part of popular culture in rural Bengal.
‘অরণ্যের অধিকার’: বিরসা ও মুণ্ডারি সম্প্রদায়ের মানুষদের জীবনালেখ্য
রবীন্দ্রনাথ হাঁসদা
সহকারী অধ্যাপক,
বাংলা বিভাগ, নবদ্বীপ বিদ্যাসাগর কলেজ
Abstract
In this research article, the stories behind the sufferings and struggles of the people belonging to the Mundari community have been discussed. Many years ago, their civilization was built around the forested Chotanagpur plateau. The purpose is to avoid the influence of urban civilization and build a settlement in a quiet and secluded place far away in the middle of nature. But they could not stay calm for long. As soon as the company rule
…
was established, the need for wood in the pursuit of development fell upon these forest areas. And that’s when the tribal people fought against the royal power. They do not want any harm to the good of the country. They say nothing unless it harms them. But no one can accept it silently when the rule-exploiting tyranny is carried out day after day. He did not hesitate to choose the method of fighting by being forced to risk his life in order to regain the rights of the forest. The history of that struggle becomes the subject of this article. In this narrative, we get a picture of the plight and lamentation of the Aranyachari tribal people. The primitive inhabitants of eastern India joined the movement on that day to protect their forest motherland from the coral claws of external enemies. People like Birsa Munda are the main and last masters of this movement. Therefore, forest rights have become the lifeblood of Birsa and its community.
Keywords: Indigenous peoples, forest laws, forest rights, right to education, land rights and land problems, exploitation, repression
বাংলাদেশের কবিতা: নারীর অন্তঃস্বর
ড. ইয়াসমিন আরা সাথী
বাংলা বিভাগ
ইসলামী বিশ্ববিদ্যালয়, কুষ্টিয়া
সংক্ষিপ্তসার
বাংলাদেশ নামক একখণ্ড মানচিত্রের সাথে সাম্প্রদায়িক দাঙ্গা, দেশভাগ, ভাষা আন্দোলন, গণতান্ত্রিক সংগ্রাম, ঊনসত্তরের গণঅভ্যুত্থান, মুক্তিযুদ্ধ, সা¤প্রদায়িকতা, স্বৈরশাসন, মৌলবাদের আগ্রাসন প্রভৃতি ওতপ্রোতভাবে জড়িত। ১৯৭১ সালে রক্তক্ষয়ী সংগ্রামের মধ্য দিয়ে জন্ম নেয় ‘স্বাধীন বাংলাদেশ’।
…
সেই স্বাধীন বাংলাদেশে নারীর স্বপ্নভঙ্গের অভিজ্ঞতা বড় করুণ। নারী এই প্রতিকূলতার মাঝে দাঁড়িয়ে তার কাব্য রচনা করে যাচ্ছে। আধিপত্যবাদী সমাজের চোখ রাঙানিকে অগ্রাহ্য করে এদেশের নারীরা কবিতা লেখা শুরু করেছে। ষোড়শ শতকের নারী কবি চন্দ্রাবতীকে প্রথম কবি হিসেবে স্বীকৃতি দিলেও উনিশ শতকে এসে বেগম রোকেয়া সাখাওয়াত হোসেন, বিশ শতকের ষাটের দশকে সুফিয়া কামাল, খালেদা এদিব চৌধুরী; সত্তর দশকে মেহেরুন নেসা, রুবী রহমান, কাজী রোজি, শামীম আজাদ, সুরাইয়া খানম, দিলরুবা মিজু; আশির দশকে ফেরদৌস নাহার, জিনাত আরা রফিক, নাসিমা সুলতানা, তসলিমা নাসরিন; নব্বইয়ের দশকে কচি রেজা, শাহনাজ মুন্নি, শেলী নাজ; একুশ শতকের শূন্য দশকে মেঘ অদিতি, আয়েশা ঝর্ণা, অলকা নন্দিতা, মৃত্তিকা গুণ; প্রথম দশকে রিমঝিম আহমেদ, হোসনে আরা জাহান, মাহী ফ্লোরা, সালেহিন শিপ্রা প্রমুখ উল্লেখযোগ্য।
সূচক শব্দ: গণতান্ত্রিক সংগ্রাম, প্রতিকূলতা, অগ্রাহ্য, অন্তঃস্বর, মৌলবাদ
সাংস্কৃতিক অস্তিত্ব সঙ্কট ও রাজবংশী সম্প্রদায়: একটি সমাজতাত্তিক বিশ্লেষণ
ভুপেশ রায়
স্নাতকোত্তর, যাদবপুর বিশ্ববিদ্যালয়
Abstract
সংস্কৃতি হল সমাজবদ্ধ মানুষের বিশেষ পরিচয়। সেই সুপ্রাচীন কাল থেকে শুরু করে বর্তমান সময় পর্যন্ত সকল যুগে ও সকল স্থানেই আমরা স্বতন্ত্র সংস্কৃতির সন্ধান পাই। সংস্কৃতি হল মানুষের স্বকীয় বৈশিষ্ট্য যা কোনো একটি গোষ্ঠীর বা সমাজের জীবনধারার পরিচয় বাসক। স্থান,কাল পাত্র ভেদে বিভিন্ন জাতিগোষ্ঠীর মধ্যে, বিভিন্ন সমাজের মধ্যে বিভিন্ন ধরনের সংস্কৃতি পরিলক্ষিত হয়। তেমনি ভাবে উত্তর-পূর্ব ভারতের বৃহত্তর জাতিগোষ্ঠী “রাজবংশী” সম্প্রদায়ের
…
মধ্যেও স্বতন্ত্র সাংস্কৃতিক নিদর্শন পরিলক্ষিত হয়। যা তাদের অন্যান্য জাতিগোষ্ঠী থেকে পৃথক করেছে। কিন্ত বর্তমানে বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি বিদ্যার অভাবনীয় উন্নতি,নগর সভ্যতার উত্থান, বিশ্বায়নের প্রভাব, বিভিন্ন সংস্কৃতির আদানপ্রদান, সংস্কৃতায়ন, সামাজিক গণমাধ্যম প্রভৃতির রাজবংশী সম্প্রদায়ের সংস্কৃতিকেও ব্যাপকভাবে প্রভাবিত করেছে। এর ফলে তারা তাদের ঐতিহ্যগত সংস্কৃতিক বিষয়গুলিকে ভুলে মূলধারার সংস্কৃতির বিভিন্ন রীতিনীতিকে আয়ত্ত্ব করতে শুরু করেছে, যার ফল হিসেবে এই সম্প্রদায়ের নিজস্ব সংস্কৃতির অস্তিত্ব সংকটের সম্মুখীন। আলোচ্য এই গবেষণাধর্মী প্রবন্ধটির মাধ্যমে রাজবংশী সম্প্রদায়ের সাংস্কৃতিক রীতিনীতি ও জীবনধারার কী ধরনের পরিবর্তন ঘটেছে এবং এর কারনগুলি কী কী তা সমাজতাত্ত্বিক দৃষ্টিভঙ্গির মাধ্যমে তুলে ধরার চেষ্টা করা হল।
সূচক শব্দ: রাজবংশী সম্প্রদায়, অস্তিত্ব সংকট, সাংস্কৃতিক সংকট, বিশ্বায়ন, সাংস্কৃতি পরিবর্তন
Reevaluating Feminism in addition to Gender Delegation in the Context of Chimamanda Ngozi Adichie’s Essay ‘We Should All Be Feminist’
Pronita Roy
Department of English,
Baneswar Sarathibala Mahavidyalaya, Coochbehar
Abstract
Gender is a study that deals with the roles of both men and women in society. Nowadays, the word ‘gender’ has become popular in almost all countries. To discuss gender is to talk about the relevance of feminism. Chimamanda Ngozi Adichie is one of Africa’s most influential women. Her essay, ‘We Should All Be …
Feminists’, transforms the term ‘feminism’ into a very balanced discussion while clearly elucidating the concept of feminism. In Africa, gender studies were often considered taboo because there was no understanding of equality between men and women. Adichie’s essay, ‘We Should All Be Feminists’ gives a good idea of what feminism is. Here Adichie discusses gender-based prejudice in Nigeria and the family’s experiences. The issues mentioned here are still relevant and universal today. On the other hand, stereotypes have a huge impact on gender issues. In Africa, where men dominate, most women are stereotyped. Stereotypes are also related to the culture that has shaped a particular group or community. The only way out of this realization is to expand the mind through critical discussion and analysis and find similar ways of thinking about gender. This raises some questions regarding the dominant mechanism used as analysis in this study. The author highlights two aspects of the book, such as the normalization of feminism and processing and creating stereotypical notions of feminism by the term feminist. Contrary to popular opinion, feminism advocates the breakdown of gender hierarchies rather than the triumph of women over men. Chimamanda Ngozi Adichie offers a similarly excellent explanation urging us to envision a just society and an equitable society where all people—men and women alike—are equal. The paper aims to redefine feminism in the context of Adichie’s essay and to remain open to diverse perspectives and committed to the ongoing pursuit of gender equality for all.
Keywords: Feminist, Feminism, Gender, Culture, Gender Equity, Social Justice.
Chaitanya Dev’s Kirtan and Contemporary Society
Sudipta Banerjee
Ph. D. Researcher, Department of Education, IES University, Bhopal
Abstract
The political supremacy in Bengal was centered on Muslim rule, which significantly influenced the region’s administrative structures, cultural development, and social hierarchy. At the dawn of the thirteenth century, the Muslim configuration of governance had its origins centered around Nadia or Nabadwip. During the
…
beginning of the 16th century, Chaitanya Mahaprabhu’s kirtan—a style of singing the holy chants of Lord Krishna and devotional singing—became widely recognized in Bengal. It was predominantly a spiritual and social reform movement rather than a reaction to religious or social turmoil. Chaitanya Mahaprabhu emerged as a spiritual saint and promoted the Bhakti movement, introducing a unique Vaishnava philosophy centered on devotion and unconditional love for Krishna. The practice of Kirtan was not limited to Bengal; rather it extended to other parts of India, significantly influencing the cultural and spiritual perspective of the country. The love religion and devotion propagated by Chaitanya Deva through Kirtan resonated with ordinary people from diverse backgrounds contributing for spiritual fulfilment, social assimilation and universal brotherhood. Consequently, Kirtan remains a vibrant and integral part of Bengali as well as Indian religious and cultural heritage, encapsulating the timeless ideals of humanity, love, and devotion. In this paper, I am trying to examine the evolution and dissemination of Kirtan among the common people.
Key Words:- Chaitanya Mahaprabhu, Kirtan, Consciousness, Bhakti movement, Undivided Bengal, Vaishnava society